HOVEDSIDE ØVESLE 1 ØVESLE 2 ØVESLE 3 ØVELSE 4 ØVELSE 5

Hovedside Trinn for Trinn rmm01

Ikke aktive lenker, kun for kopiering og utskrift av tekst.

 

Trinn for Trinn

      

For elever med behov for trening i grunnleggende regneforståelse.

Dette opplegget er basert på innspill og ideer fra PPT Stavanger. Opplegget er et utkast / en ide bank til hvordan dette arbeidet kan gjennomføres for den enkelte elev, i et samarbeid mellom skole og hjem. Dette er mulig fordi dette opplegget er gratis, og er like tilgjengelig hjemme som på skolen.

Det viktigste er at PPT ansvarlig på skolen finner det rette innsatspunktet, og at både støttelærer, elev og foresatte blir grundig informert om startsted og neste læringsmål / kompetansemål som det arbeide mot. Neste trinn i kompetanse-byggingen.

Alle øvelser bør bygge på foregående øvelser, slik at vi også får repetisjon og samtidig utvider kunnskapen både når det gjelder tallforståelse, grunnleggende regning og det matematiske språket. Å gjøre øvelser ut i fra det vi ser rundt oss gir tall og mengde en betydning / relevans, noe som både stimulerer og som gir mening og trygghet.

Regning er ofte en ensom aktivitet, en og en elev med hver sin bok. Dette opplegget er alltid for to og to, enten det er lærer / elev, elev / elev eller elev / foresatte. Og ved å bruke enkle spill med terninger og spillkort, og aktiviteter i regnearket får vi også frem humør og lærelyst.

Læring er ofte repetisjon på repetisjon. Derfor er variasjon viktig, for ikke å trøtte ut eleven, særlig når eleven opplever litt motgang.

Alle sider i dette digitale heftet kan skrives ut, og i tillegg har vi lenker til en del relevant informasjon og øvelser som også kan brukes.

Vår anbefaling er at den kartleggingen av kompetanse som gjennomføres før øvingen starter gjentas etter en periode, slik at eventuell fremgang kan dokumenteres. Vi har også vedlegg (lenke) til en enkel logg i regnearket, som gir en god ukeoversikt over den tidsressursen som brukes hjemme. HER

«Øvelse gjør mester» het en av mine regnebøker på 1960-tallet. Og øving er viktig, regelmessig trening, uansett hva det er vi ønsker å bli flinkere i. Men vi skal være bevisste på HVA vi øver på, HVORFOR, kunne finne ut AT vi har lært noe, og så se at vi faktisk kan BRUKE det vi har lært. Og at vi kan bygge videre på denne nye kunnskapen eller ferdigheten. Lykke til!

Vennlig hilsen
Haldor Lønningdal
IKT Forlaget
5.mai 2010
Stavanger