HOVEDSIDE ØVESLE 1 ØVESLE 2 ØVESLE 3 ØVELSE 4 ØVELSE 5

Ikke aktive lenker, kun for kopiering og utskrift av tekst.

 

STEG 3 Kjenne igjen Antall og Mengde

Antall / Mengde

Selv om eleven kan telle, også med 2 imellom, 3 imellom osv så betyr ikke det at eleven forstår hva tallene i seg selv egentlig betyr. Hva betyr tallet 3? Hva er en mengde? Hva er et antall?
Dette er grunnleggende tallforståelse, og den usikre eleven teller ofte på fingrene selv på helt enkle operasjoner som eksempelvis å legge sammen
4 og 3. I dette avsnittet øver vi på ulike måter med lave verdier for å bygge opp grunnleggende forståelse i hva et tall egentlig står for.

Øve i regnearket

I regnearket kan vi sette inn figurer, endre størrelser, form, farge og plassering i forhold til hverandre. Enkle operasjoner, men konkrete.
Vi bruker også regnearket til å føre regnskap, slik at vi ved bruk av terninger eller kort skriver resultatet -tallene - i regnearket,

La eleven også utfordre den voksne ved å fortelle den voksne om å gjøre det eleven selv har gjort. Dette gir repetisjon, og samtidig øver eleven opp evnen til å kontrollere både resultater og arbeidsmåter.

Andre øvelser

Tall og regning er noe vi har rundt oss, alle steder. Skal vi øve forståelse av antall og mengder, og ønsker at eleven gradvis skal få et forhold til hva antall egentlig betyr, så øver vi med det vi ser rundt oss.

Registrering

Eksempel: Se vårt enkle skjema for registrering av øvelsene HER. Forslag til ukelogg, til hjemmebruk. Fyll inn øvelse og tid. Summeres automatisk. Skolen kan lage en tilpasset versjon til skolebruk. HER

Regning er å kunne kjenne igjen tall og verdier i hverdagen,
og oppleve gleden ved å ha nytte av tallforståelse.

 

ØVELSE 3 Kjenne igjen Antall og Mengde

Øvelser Trinn for Trinn


Vi skal kun arbeide med å kjenne igjen antall og mengder, ikke summere.
Det starter vi med i Øvelse 4.

Øve å se antall (prikker på terningen)

Slå terningen, eleven sier verdien. For eks. 20-30 ganger etter hverandre

Slå 2 terninger. Eleven sier verdiene på hver av de to terningene

Slå 3 terninger. Eleven sier verdiene på hver av de tre terningene

Fortsett å øke antallet, til 6 terninger.


Øve å se likheter og ulikheter i antall, høyeste og laveste antall (prikker på terningen)

Når vi slår med to eller flere terninger, skal eleven gi beskjed når det er to like.

Når vi slår to terninger, skal eleven si hvilken terning som har høyeste verdi.

Når vi slår 3 terninger, skal eleven si fra hvis det er to eller tre like terninger,
og hvilken terning som har høyeste verdi.

Vi øker til 4, 5 og 6 terninger. Samme som over, finne like verdier og hvilken terning som har høyeste verdi. Sorter terninger fra lavest, like, til høyest.

Øve i Regnearket
Videoeksempler i regnearket:

Antall og mengde HER

Figurer i regnearket HER

ORD og uttrykk som kan brukes når vi øver:
Mange, få, større enn, mindre enn, lavere enn, høyere enn,sortere, høyre,venstre, over, under, foran,bak.......

Oversikt kompetansemål fra Matematikksenteret HER

HUSK: Oppmuntre og fortelle når det gjøres bra / riktig. Bytt roller.