HOVEDSIDE ØVESLE 1 ØVESLE 2 ØVESLE 3 ØVELSE 4 ØVELSE 5

Ikke aktive lenker, kun for kopiering og utskrift av tekst.

 

STEG 4 Enkel addisjon (legge sammen)

Antall / Mengde

Vi arbeider nå med å forstå betydningen av verdi med lave tall, og det å kunne legge sammen to enkle tall (under 10) uten å bruke fingrene eller andre hjelpemidler. Bruk av terninger er enkelt og konkret, og ulike variasjoner i bruk gjør at vi kan øve relativt ofte uten at øvelsene oppfattes som monotone og kjedelige.
Vi bruker fra 1 – 6 terninger, og vi introduserer enkle spill for ulike øvelser, og vi begynner å føre regnskap, både på papiret og i regnearket.

Øve i regnearket

Vi begynner å skrive inn resultater (det vi får når vi slår terningen) på papiret og i regnearket, og vi gjør enkle summeringer (addisjon) manuelt. All summering er hoderegning, men vi lærer å utføre kontroll ved å ta i bruk regnearket ved å sette inn en formel for første gang, og bruke denne funksjonen for egen kontroll. Denne arbeidsformen kan godt brukes to elever imellom, der de veksler på å være «lærer» og elev.
La eleven også utfordre den voksne ved å fortelle den voksne om å gjøre det eleven selv har gjort. Dette gir repetisjon, og samtidig øver eleven opp evnen til å kontrollere både resultater og arbeidsmåter.

Andre øvelser

Vi begynner også å arbeide med pengeverdi, slik at eleven kjenner igjen tallsymboler for antall, og at et tall kan ha ulik betydning ut i fra i hvilken sammenheng det blir brukt. 1 krone, 1 is, 1 sykkel = Tallet representerer det samme antallet/mengden, men for ulike gjenstander.

BANKEN er et enkelt spill vi har utviklet for bruk i regnearket. Se video for bruk i Excel eller i Calc HER.
Nedlastingsfiler (Banken) som åpner direkte i regnearket på din datamaskin finner du på neste side, ulike vanskegrader. Spillet er basert på bruk av terning og derved tilfeldighet, noe som gir eleven lik sjanse til å vinne som den voksne.
Når eleven har lært å bruke spillet kan eleven også bruke dette sammen med en medelev – noe som bidrar til at regning også er en sosial aktivitet.
Ellers er det også lenker til andre spill med terninger og kort på neste side.

Registrering

Eksempel: Se vårt enkle skjema for registrering av øvelsene HER. Forslag til ukelogg, til hjemmebruk. Fyll inn øvelse og tid. Summeres automatisk. Skolen kan lage en tilpasset versjon til skolebruk. HER

Regning er å kunne kjenne igjen tall og verdier i hverdagen,
og oppleve gleden ved å ha nytte av tallforståelse.

 

ØVELSE 4 Enkel addisjon (legge sammen)

Øvelser Trinn for Trinn


Vi skal nå arbeide med å kjenne igjen antall og mengder, og begynne å summere to tall under 10. Vi lærer å sortere og se at antall alltid er det samme, og at det bare er det vi teller som varierer = klær, penger, bilder,osv.

Øke vanskegrad og øve hukommelse og enkel addisjon / pluss

Slå to terninger samtidig og fjern etter få sekunder. Spørre eleven om hvilke verdier som lå på bordet.

Slå tre terninger. Tilsvarende som over.

Øke trinnvis til 6 terninger samtidig.

Slå to terninger – summere i hodet

Slå to terninger – skrive på papiret som regnestykke og summere

Slå 1 terning, og summere for hvert nytt slag (økende sum).

Først til 50 – Spill. Hvordan? Klikk HER

Last BANKEN ned til datamaskinen og åpne enten i Excel eller i Calc.

BANKEN Med 1er og 2er HER BANKEN med 1er og 3er HER

BANKEN Med 1er og 4er HER BANKEN Med 1er og 5er HER

MANKEN Med 10 og 50 HER

Øve i Regnearket
Videoeksempler i regnearket:

Øve med penger i regnearket HER

Den digitale regneboken HER

Addisjon / pluss HER

ORD og uttrykk som kan brukes når vi øver:
Sum, til sammen, mer enn, mindre enn, høyeste tall, laveste tall, like, ulike, krone, øre, seddel, mynt, vekslepenger, småpenger, flest, færrest, .......

HUSK: Oppmuntre og fortelle når det gjøres bra / riktig. Bytt roller.