HOVEDSIDE ØVESLE 1 ØVESLE 2 ØVESLE 3 ØVELSE 4 ØVELSE 5

Ikke aktive lenker, kun for kopiering og utskrift av tekst.

 

STEG 5 Enkel addisjon 10er overgangen

Mer eller mindre enn 10

Eleven forstår hva tallene betyr = representerer et antall av noe. Vi fortsetter med å øve på å kunne kjenne igjen et antall og summere dette med et annet tall (fortsatt tall under 10, ref terninger og spillkort). Nå skal vi øve spesifikt på 10er overgang – tall som er under eller over 10.
Etter hvert som vi arbeider kan vi gjøre tilsvarende for «under eller over» 20, 30, 40 osv for at eleven skal kunne oppleve at det er det samme som skjer rundt alle 10er overganger. VI finner et mønster.

Øve i regnearket

Å gjøre disse øvelsene i regnearket er veldig visuelt – lett å se at vi har en enerplass og en tierplass. Her bruker vi formel for kontroll av hoderegningen.
I regnearket kan vi også lage penger, øve med å sortere ulike sorter mynter, gjøre enkle summeringer, og veksle.
Fortsatt greit å også bruke BANKEN, og gjerne lage flere verdier, også i samme spillet.
La eleven også utfordre den voksne ved å fortelle den voksne om å gjøre det eleven selv har gjort. Dette gir repetisjon, og samtidig øver eleven opp evnen til å kontrollere både resultater og arbeidsmåter.

Andre øvelser

Ikke alltid like enkelt å øve med penger i dagens bankkort verden. Men vi kan heldigvis lage våre egne penger i regnearket, også 6kroner og 7kroner?
Vi kan skrive en enkel handleliste i regnearket, 2, 3, 4, 5 ting, alle med lave verdier, som muliggjør kontroll (regne ut med formel) hvis eleven skal regne ut i holdet først. Hvis eleven er flink til å anslå ca hva summen blir, er dette et godt tegn på god forståelse av hva verdiene / tallene representerer hver for seg og samlet.
Når vi arbeider med penger kan vi veksle totalsummen om til kronestykker,
5kroner, 10ere, og igjen kan vi visualisere dette både med symboler og tall i regnearket. Viktigste øvelsen er fortsatt å legge til eller trekke fra rundt 10er overgangen.

Registrering

Eksempel: Se vårt enkle skjema for registrering av øvelsene HER. Forslag til ukelogg, til hjemmebruk. Fyll inn øvelse og tid. Summeres automatisk. Skolen kan lage en tilpasset versjon til skolebruk. HER

Regning er å kunne kjenne igjen tall og verdier i hverdagen,
og oppleve gleden ved å ha nytte av tallforståelse.

ØVELSE 5 Enkel addisjon og 10er overgangen

Øvelser Trinn for Trinn


Det å kunne forstå at når vi legger sammen to tall, og at summen «passerer» en tier overgang, eksempelvis 7+4=11, så har vi plutselig tall (siffer) både på ener plassen og på tier plassen. Viktig for å kunne forstå vårt ti tall system.

Bruker 2 terninger og summerer. Av og til passeres 10. Muntlig.

Bruker 2 terninger, skriver regnestykket på papir og legg sammen.

Som over, men nå føres regnskapet i regnearket. Ved å bruker formel ser eleven hva som skjer når 10er overgangen passeres.

Øve med mønster: 17+4 = / 27 + 4= / 37 + 4 = osv. Varier en av faktorene og gjør på nytt.

Introduser minus / ta bort, og begynn med sum lavere enn 10.

Introduser minus / ta bort rundt tier overganger. Bruk regnearket også, for her visualiseres eventuelt bortfall av tierplass.

Introdusere «mentetallet» ved tier overgang – veksling

Introdusere «låne» ved subtraksjon (minus).

 

Øve i Regnearket
Videoeksempler i regnearket:

Subtraksjon (minus) i regnearket HER

Har dere brukt «Først til 50» med to terninger eller 3 terninger kan dere nå gjøre motsatt, «først fra 50 til 0». Øke vanskegraden hvis eleven er klar ved
å bruke 3 terninger, og blyant og papir til støtte for utregninger.

ORD og uttrykk som kan brukes når vi øver:
Større eller mindre enn 10 / 20 /30 osv, enerplass, tierplass, over hverandre, under, sum, til høyre, til venstre for.......

HUSK: Oppmuntre og fortelle når det gjøres bra / riktig. Bytt roller.